Optimaliseer het assortiment: bespaar kosten en vereenvoudig het inkoopproces

Ten tijde van de COVID-pandemie hebben veel zorgorganisaties zich aangepast aan de snel veranderende behoeften en eisen van die tijd. Eén van de meest voorkomende aanpassingen was het uitbreiden van het assortiment aan (medische) disposables. Begrijpelijk, gezien de onzekerheden en de noodzaak om voldoende voorraad te hebben.
Nu we enkele jaren verder zijn, zien we dat veel zorgorganisaties hun assortiment niet meer herzien sinds de pandemie. Dit heeft geleid tot een overaanbod aan (medische) disposables, wat niet alleen inefficiënt is, maar ook leidt tot onnodig hoge kosten.
Daarom hebben wij recentelijk bij een zorgorganisatie het assortiment onder de loep genomen, met opmerkelijke resultaten. Door simpelweg samen met een productspecialist van de leverancier aan tafel te zitten, hebben we een besparing van maar liefst € 24.000 op jaarbasis gerealiseerd.
Hoe hebben we dit bereikt?
1. Inventarisatie van het assortiment: Samen met de klant hebben we een inventarisatie gemaakt van alle (medische) disposables die ze momenteel bestellen. Zo kregen we de overbodige items, dubbele producten (van bijvoorbeeld verschillende merken) en artikelen die zelden worden gebruikt in kaart.
2. Optimalisatie: Vervolgens hebben we het assortiment gestroomlijnd door de essentiële producten te behouden en keuzes te maken in het assortiment. Dit betekende het elimineren van overbodige items en vergelijkbare producten. Hierdoor kunnen we nu efficiënter inkopen en in samenwerking met de leverancier beter voorraadbeheer uitvoeren.

3. In gesprek met de leverancier: Door met de productspecialist en de accountmanager van de leverancier om de tafel te gaan zitten, konden we gunstige (prijs)afspraken maken voor de overgebleven producten. Dit resulteerde in aanzienlijke kostenbesparingen en duidelijke assortiment afspraken, zonder in te leveren op kwaliteit of service. Dit geeft niet alleen duidelijkheid voor de zorgorganisatie maar ook voor de leverancier.

4. Continue monitoring en bijsturing: Het optimaliseren van het assortiment is geen eenmalige taak. We blijven samenwerken met de leverancier om ervoor te zorgen dat het assortiment up-to-date blijft en niet opnieuw uitgroeit naar een onoverzichtelijk assortiment. Wanneer een product niet op voorraad is, biedt de leverancier een alternatief aan. Maar het product wordt niet meer automatisch aangeboden wanneer de zorgorganisatie een bestelling plaatst.
Door een kleine aanpassing, wat weinig tijd van de zorgorganisatie vraagt, krijg je de controle weer terug op het assortiment. Het levert financieel voordeel op maar ook een prettige samenwerking met de leverancier.
Vind je het prettig om hier verdere ondersteuning in te krijgen? Neem dan vrijblijvend contact op met Buro ZP.